tiistai 26. huhtikuuta 2016

Hullu roudaa ruokaa Suomesta Espanjaan


Maitoon keitetty haudutettu kaurapuuro saa minun aamiaisellani seurakseen paahdettua ja rouhittua pellavansiementä. Tässä se on puolukalla höystettynä. Näin viikko ennen Suomeen paluuta olen raaskinut ripotella joukkoon myös itse kuivaamiani mustikoita tarkasti varjellusta jemmastani. Lumi vieressä on maustamatonta, sokeroimatonta jugurttia. Ja vatsa tykkään.

Näin on. Fugessa (Fuengirolassa) saa kaupasta kaikkea suomalaista mämmistä alkaen - näin olen kuullut. En ole käynyt katsomassa, sillä kuulun "maassa maan tavalla" -kastiin. Vai kuulunko?

Pitäisi varmaa lopettaa ihmettely suomalaisen kahvin pakkaamisesta matkalaukkuun suodatinpussien seuraksi. Minä olen nimittäin jossain suhteessa täysin parantumaton - roudaan tänne paahdettua pellavansiemenrouhetta. Ja tuotan sitä talven mittaa vieraillanikin, ettei vaan pääse loppumaan.

Valkoisen leivän nauttiminen aamupalalla alkoi kyllästyttää vatsaani ennenkuin makuaistiani. Minä tarvitsen aamulla kaurapuuroa. Sen seuraksi kolesteroolitasoni haluaa Valo24 paahdettua pellavansiemenrouhetta. Sanokaa mitä sanotte, se on hyvää. 

Jokunen sukupolvi sitten yksi esi-isistäni paransi vatsahaavansa juomalla aamulla ensimmäiseksi lasin vettä, jossa oli liottanut pellavansiemeniä yli yön. Totta kai hän kulautti samalla ne siemenet. Närästyksestä tavallani kärsivä isänikin turvautui pellavansiemeniin jossain vaiheessa. Niiden nimeen on siis vannottu meidän perheessä jo sukupolvet. Itse en voisi kuvitella tuota aamuannosta nakkaavani.

Suomessa on kaupasta saanut jo vuosia pellavansiemenrouhetta, iso pussi on edullinen ainakin Prisman hyllyssä. Mutta en pidä sen tuoksusta, se haisee helposti eltaantuneelle pellavansiemenöljylle. Minulla oli tapana paahtaa se itse uunissa ja maku ja tuoksu paranivat kummasti. Tässä nykyisessä suosikissani on kuitenkin varmasti kaikki hyvä tallella, sillä olen kuullut miten tarkkaan tuotetta on kehitelty. Sitä on saatavana myös kuivatulla tyrnillä/puolukalla/mustikoilla höystettynä - terveelliseen tuotteeseen on lisätty terveellisiä "lisä"aineita. Suosittelen vatsani pohjasta - ja siis roudaan pussukoita Malagaan niin että niitä riittää jokaiselle aamiaiselle kaurapuuron seuraksi. Onneksi kauraryyniä saa Mercadonasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Haluaisitko kommentoida tähän jotain?